Achtergelaten

Tekst

Uitgever Holland (2011)

Aantal bladzijden 220 / isbn 9789025111670 / leeftijdscategorie 12+

Trefwoord kindertehuizen / mishandeling / ouder-kindrelatie / fictie

Over het boek

Aan het begin van de zomervakantie gaat Jonka naar een kindertehuis, voor een paar weken, zegt haar moeder. Jonka’s ouders zijn gescheiden en sinds de komst van een nieuwe baby lijkt de haat van haar stiefvader ten opzichte van Jonka en haar oudere halfzus Saskia alleen maar toe te nemen. Vooral Jonka lijkt het te moeten ontgelden. Het verblijf in het tehuis wordt verlengd, en dat is nog maar het begin van de zwerftocht van het meisje langs een andere tehuis (waar strenge nonnen op een gegeven moment plaats maken voor begripvollere hulpverleners), een tijdelijk verblijf bij haar eigen vader en uiteindelijk het huis van haar oom en tante, door wie ze liefdevol wordt opgenomen. Als ze zestien is, neemt ze een baantje op en schip, om letterlijk de omgeving van haar moeder (die vlakbij haar oom en tante woont) te ontvluchten.
Het verhaal wordt chronologisch verteld in de zij-vorm vanuit Jonka. In flashbacks wordt duidelijk gemaakt wat er speelde toen Jonka nog thuis woonde.
Haar hunkering naar haar moeder, die haar volkomen in de steek laat, komt goed naar voren. Jonka’s loyaliteit is groot en het duurt dan ook lang voordat ze onder ogen ziet dat ze noch van haar moeder, noch van haar echte vader iets te verwachten heeft. In de epiloog, die tien jaar later speelt, is Jonka zwanger en neemt zich voor beter voor haar kind te zorgen. Het boek is de pendant van Zwarte lieveling, waarin Saskia centraal staat. Dat bevat haar verhaal over de jarenlang geestelijk en lichamelijk mishandeling en het seksueel misbruik door de stiefvader. Ook Jonka wordt door diezelfde stiefvader aangerand. Beide verhalen zijn toegankelijk geschreven en bieden een indringend beeld van kindermishandeling. Voor ca. 13 jaar en ouder. C **

Terug

Leestip: Achtergelaten
´Het is maar voor zes weken. Totdat ik weer beter ben. Na de zomervakantie kom je gewoon weer thuis.´ Dat beweert Jonka´s moeder in Achtergelaten. Ze doet niet wat ze belooft. Zoals zo vaak...
Jonka’s ouders zijn gescheiden en sinds de komst van een nieuwe baby lijkt haar stiefvader Jonka en haar oudere halfzus Saskia steeds meer te haten. Vooral Jonka moet het ontgelden.

Wat voor zes weken zou zijn, wordt veel langer. Haar moeder komt haar bijna nooit bezoeken, en schrijft haar ook nauwelijks brieven. Maar Jonka neemt het haar niet kwalijk. Althans, ze probeert haar moeder te begrijpen. Ze houdt wel van me, denkt ze tegen beter weten in.
Na een verblijf in een ander tehuis gaat ze bij haar eigen vader wonen. Daar woont ook Marga, haar halfzus. Met stiefzus Simone sluit ze al snel vriendschap. Heeft Jonka eindelijk een thuis gevonden?

Achtergelaten is geschreven door . Eerder verscheen , waarin Saskia centraal staat. Dat bevat haar verhaal over de jarenlang geestelijk en lichamelijk mishandeling en het seksueel misbruik door de stiefvader. De verhalen laten op een indringend manier zien wat het betekent om mishandeld te worden.
Achtergelaten verscheen bij uitgeverij Holland.

Achtergelaten - Susanne Koster

Dit boek zou het vervolg zijn van ‘Zwarte lieveling’, waarin de schrijfster het verhaal vertelt van de zus van de hoofdpersoon die in ‘Achtergelaten’ optreedt.

Ik heb dat andere boek niet hier, maar krijg toch de indruk dat er dan wel overeenkomsten zijn, maar dat de verhalen volledig op zichzelf staan. De zussen, Saskia uit ‘Zwarte lieveling’ en Jonka uit ‘Achtergelaten’ wonen in hetzelfde gezin, met hun eigen moeder en een stiefvader. Zussen, zeg je, natuurlijk wonen die in hetzelfde gezin! Dat is hier helemaal niet zo vanzelfsprekend. Ze hebben namelijk niet dezelfde vader. Jonka’s vader heeft ook weer een dochter bij een andere vrouw, en als hij opnieuw trouwt, op zijn beurt weer een stiefdochter.
En bij Saskia en Jonka is er nog Freddie, van weer een andere vader. Deze man, Baks, behandelt zijn stiefdochters erg slecht. Ze moeten hard werken, mogen niets, en ieder woord, iedere daad die hem niet zint wordt afgestraft met flinke klappen. Baks wil Jonka helemaal kwijt, en helaas voor haar is haar moeder zwak, en laat het toe.

‘Buiten de deur houd jij je smoel over wat er hier in huis gebeurt, heb je dat goed begrepen?’

Jonka moet naar een tehuis. Voor zes weken, denkt ze, tot haar moeder, die depressief is, weer beter is. Al snel komt ze er achter dat iedereen tegen haar gelogen heeft. Ze is er om te blijven, zo wil Baks het. Wel verhuist ze naar een tehuis dat dichterbij huis ligt, zogenaamd opdat haar moeder vaker op bezoek kan komen. Maar daar komt niets van.
Het enige lichtpuntje zijn de bezoekjes van oom en tante. Die zien de gang van zaken machteloos aan, maar doen hun best. Ze sporen Jonka’s vader op, die zijn dochter wel in huis wil nemen.

Jonka is – vermoed ik - een jaar of elf als ze uit huis geplaatst wordt, ze is zeventien als het verhaal eindigt, afgezien van de epiloog. Behalve dat ze haar achtergrond niet mee heeft, heeft ze ook een nogal fors postuur. Kinderen pesten haar daarmee. Aanvankelijk heeft ze nauwelijks zelfvertrouwen, maar ze is sterker dan ze er uit ziet; ze benadert anderen op een heel eigen wijze, en kan zich zo redelijk goed redden in de strenge tehuizen. Maar natuurlijk verlangt ze naar een gewoon gezin, een thuis zoals ze dat bij een vriendinnetje ziet: gezellig met z’n allen rond de tafel, waar men respectvol met elkaar om gaat. Zal ze dat bij haar vader vinden?

‘Mam, als ik op het schoolplein sta en alle kinderen staan om me heen, dan ben ik niet alleen, maar ik ben wel eenzaam. Die kinderen kennen mij niet, niet zoals jij mij kent en niet zoals papa. Dat bedoel ik met eenzaam.’
‘Ja, zei haar moeder zacht, ’Dat is wel erg. Ik dacht dat je het daar leuk had.’
‘Hoe kan ik het daar leuk hebben, mam? Ik ben toch niet thuis?’

Het leven in een tehuis is hard, daar windt Suzanne Koster geen doekjes om. Ik hoop van harte dat het niet in alle gebroken gezinnen loopt zoals in de gezinnen in dit boek. Losse handjes, onderdrukking, geestelijke mishandeling, het zou voor iedereen onvoorstelbaar moeten zijn, maar dat is het helaas niet.
Vreselijk is het als je als minderjarige niet geloofd wordt, als men je zo indoctrineert dat je je zelfs schuldig voelt aan alle ellende die je door toedoen van anderen overkomt.

ISBN  9789025111670| Hardcover | 224 pagina's | Holland B.V. | september 2011

© Marjo, 13 oktober 2011 -

Slaap lekker

Tekst

Uitgever Sjaloom (2010)

Aantal bladzijden 222 isbn 9789062495702 leeftijdscategorie 12+

Trefwoord detectives/thrillers / familie en gezin / fictie

Over het boek

In de proloog wordt beschreven hoe de 15-jarige Fleur (‘Flirtje´) wordt gemolesteerd door Gerard, de vriend van haar moeder. Dan maakt het verhaal een sprong terug in de tijd .en wordt langzaam de slechte verhouding tussen Fleur en Gerard blootgelegd. Fleur ontdekt steeds meer over Gerards achtergronden, maar stuit bij haar moeder op onbegrip. Fleur zou jaloers zijn, last hebben van de puberteit. Bij toeval ontmoet ze een jongen die Gerard kent: zijn moeder had een verhouding met hem en ook die verliep dramatisch. De man is een leugenaar en oplichter en gaat zelfs zo ver dat hij het leven van Fleur, maar ook dat van haar vader, in gevaar brengt. Fleur zet alles op alles om dit aan haar moeder duidelijk te maken. Het spannende verhaal kent, na de ontmaskering van Gerard, nog een verrassend slot. Opnieuw een goed uitgewerkte, in vlotte taal geschreven thriller van de auteur die onder meer bekend is van De trap naar de hemel (2004) enEen bed van rozen (2006). Vanaf ca. 13 jaar. **

zondag 7 november 2010

Slaap Lekker

Recensie

Ik heb het boek Slaap Lekker gekozen omdat de titel me heel nieuwschierig maakte.

Het verhaal gaat over fleur die met haar moeder woont, maar opeens een nieuwe stiefvader krijgt. Naarmate het verhaal verder gaat blijkt hij niet zo te zijn als hij zich tegen haar moeder voordoet. Het is een heel erg spannend boek en je legt het niet zomaar weg, ik heb het boek in een dag uitgelezen. Je kan je heel goed inleven in de verschillende personages, Fleur, Sophie, Gerard en Fleur haar moeder. En af en toe is het een best zielig boek. Maar terwijl je het leest zit je op het puntje van je stoel! De  manier waarop het boek geschreven is is erg fijn, er word gesproken vanuit een ik-persoon maar dat is niet altijd zo. Het leuke is, dat het meisje waarover het verhaal gaat een meisje is van mijn leeftijd. Daarom is er ook erg veel herkenning van je eigen leven in het boek, Fleur moet ook gewoon naar school en heeft ook wel eens ruzie me haar vriendinnen. Ook heeft ze net als ik, in het boek wel eens ruzie met haar moeder. Ik zou het boek zeker aanraden aan mijn vriendinnen en meisjes van mijn leeftijd. Vooral als je van spannende boeken houd zal je het echt een leuk boek vinden. Het is niet echt een jongens boek dus aan jongens zou ik het niet aanraden. Kortom, echt een aanrader en ik ga zeker meer van dezelfde schrijver lezen.

Jett

NBD|Biblion recensie Een bed van rozen:

De eeneiige pubertweeling Anne en Lisa zijn zeer aan elkaar verknocht. Ze doen alles samen en voelen vaak wat de ander voelt. Lisa krijgt op een gegeven moment regelmatig briefjes van een anonieme afzender: eerst aardig, maar ze worden steeds bedreigender. Samen proberen ze achter de dader te komen, maar op het laatst weet Lisa niet wie ze nog kan vertrouwen. De intieme sfeer tussen de twee zussen wordt zorgvuldig opgebouwd vanuit Lisa's perspectief (ik-figuur) die het verhaal vertelt. De spanning wordt daardoor opgevoerd omdat de lezer niet precies weet wat er in Anne omgaat. Het verhaal is toegankelijk door de lineaire opbouw, het eigentijdse taalgebruik en de realistische situaties. Tot op het eind blijft het spannend hoe de langzaam opgebouwde verwijdering tussen de twee zussen zal escaleren. De auteur van 'Zwarte lieveling' en 'De trap naar de hemel'*, geeft in dit boek een aardig beeld van twee zussen bij wie jaloezie tot extreem gedrag kan leiden, ook al zijn ze een eeneiige tweeling. Vanaf ca. 13 jaar

(Biblion recensie, S. Roest-Mouissie)

Een bed van rozen ()

Veel te laat las ik een commentaar op dit boek: 'Niet gaan lezen voordat je naar bed gaat, want dan lees je de hele nacht door!'

Toen had ik dat dus inderdaad gedaan. Een ander boek uit, ach, ik begin even in dat jeugdboek. Nou tot in de kleinste uurtjes dus!

Het verhaal:
De tweeling Anne en Lisa is moederloos. Ze wonen met hun vader, en al een tijd is er Krista, die niet bij hen inwoont, maar wel als het nodig is voor de meisjes zorgt. Anne en Lisa zijn eeneiig, en hebben ook altijd daarnaar gehandeld: dezelfde kleren aan, dezelfde haardracht, er zo uit zien dat je er anderen mee om de tuin kunt leiden. Alleen hun vader blijft altijd zien wie wie is.
Nu ze op de middelbare school zitten en de aandacht niet alleen maar naar elkaar maar ook naar jongens uitgaat, wil Lisa daar verandering in brengen.
Ze wil wel eens zelf kiezen wat ze aantrekt, zen niet altijd aan Anne vertellen wat ze allemaal doet en denkt. Maar Anne wordt er helemaal verdrietig van. Ze krijgen er zelfs ruzie om. Met de hulp van papa wordt het opgelost, hun vader gaat op buitenlandse reis, Krista komt in huis, en het leven gaat weer gewoon zijn gang. Maar er is wel een donkere wolk: ze worden gestalkt? Wie schrijft er die briefjes

'dag Lisa,
Heeft iemand wel eens tegen je gezegd dat je een mooie naam hebt? Passend bij zo'n mooi meisje als jij. Hoewel jouw uiterlijk niet uniek is. Je zus is even mooi.'

De briefschrijver zegt dat hij op haar past, en stuurt ook pakjes. Maar in een ervan zit stront! Het moet Gert-Jan zijn dan, die is immers altijd zo bezig met praatjes over stront en zo. Maar eigenlijk wil Lisa dat niet geloven. Ze is een beetje op Gert-Jan en ze wil hem graag vertrouwen. Anne echter houdt vol: hij moet uit hun buurt, de viezerik! Ze beschuldigt hem in een volle aula, en inderdaad gaat Gert-Jan van school. Maar dat weet Lisa allemaal niet: ze ligt ziek in bed. Als ze aan de beterende hand is komt de overbuurvrouw vragen of ze eens wil komen theedrinken: haar zoon is immers ook thuis en die zou het leuk vinden. Vincent is een jongen van hun leeftijd met een spierziekte, Lisa kent hem wel natuurlijk. Maar bij die theevisite doet ze een ontdekking...
Lisa is de ik-figuur in dit spannende verhaal dat je na een aarzelend begin dus echt niet meer weglegt. Je moet weten wie die stalker is. Je wilt weten of Lisa zich vrij kan maken van Anne. En als Lisa die ontdekking heeft gedaan en het verhaal in sneltreintempo komt, nou, dan kost het je je slaap! Pff.

ISBN 90 6249 509 5  Hardcover 224 pagina's | Sjaloom | oktober 2006
Vanaf 13 jaar

© Marjo, april 2010

NBD|Biblion recensie De trap naar de hemel:

Hij is mysterieus, zes jaar ouder, knap, donker, geheel in het zwart gekleed, aantrekkelijk en gevoelig. Marika van 16 jaar kan bijna niet anders dan meteen voor Martijn vallen: ze is smoorverliefd. Hem gaat het om iets anders, alhoewel ze daar maar heel langzaam achterkomt. Als ze voor Martijns oma gaat zorgen, ontdekt ze het gruwelijke verleden van haar vriend. De obsessie voor zijn moeder is overgedragen op Marika. Dat het haar bijna fataal wordt, blijkt al snel. De spanningsopbouw van dit verhaal is goed, kleine details leiden tot grote gevolgen. Alhoewel er weinig actie is (een psychologische thriller), boeit het boek door de realistische beschrijving van de leefwereld van een pubermeisje. Haar denkwijze en de relatie met haar ouders zijn zeer knap beschreven, het is te merken dat de auteur jongeren goed kent. Net als in 'Zwarte lieveling'* worden problemen niet gemeden, zodat de lezer iets meekrijgt om over na te denken. Intrigerende omslagillustratie van zwartwitte detailfoto's van een meisjesgezicht die langs een wenteltrap opstijgen. Vanaf ca. 14 jaar.

(Biblion recensie, G. Koops)

De trap naar de hemel ()

Marika heeft liefdesverdriet, haar vriend heeft het net uitgemaakt, en ze wil het liefst de hele dag in bed blijven simmen..
Weer zo'n zoetsappige meisjesroman, dacht ik. Zal ik wel verder lezen? Toch maar gedaan, en dan ontpopt zich een reuze spannende jeugdthriller, die ook ik niet meer weglegde voor het uit was! Want Marika ontmoet een geheimzinnige jongen. Nou ja, jongen? Hij is al 23, en werkt. Hij troost haar in haar verdriet, steunt haar tegen de pesterijen op school, en is bereid alles voor haar te doen. Zegt hij. Maar tegen welke prijs dan? Want vrijen wil hij niet.
Af en toe heeft Marika haar twijfels maar ze is verliefd, en gaat met hem mee als hij daarom vraagt. En daar krijgt ze spijt van als haren op haar hoofd!!
Verder zeg ik niets, het is zeker de moeite waard om eens lekker bij te huiveren...

De trap naar de hemel is de vertaling van 'stairway to heaven', van Led Zeppelin. Deze muziek speelt een rol in het verhaal. Susanne Koster vertelde eens dat ze deze muziek zelf heel mooi vindt! En toch geeft ze het een lugubere betekenis mee. Maar wat ze ook zei: dat ze vond dat dit haar beste boek is, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn!

Hardcover | 207 Pagina's | Sjaloom | 2004 ISBN: 9062494528

© Marjo

NBD|Biblion recensie Dertien:

Willeke woont bij haar reumatische moeder, die weinig tijd voor haar heeft en onder behandeling bij het RIAGG is. Na de zoveelste ruzie trekt ze in bij haar vader, zijn nieuwe vrouw en haar twee dochters. Ook daar zijn er veel conflicten; bovendien maakt haar vriendje het uit. Ten slotte gaat ze bij haar vriendin Susie wonen, waar ze meer vrijheid heeft. Ze hoopt zichzelf beter te gaan begrijpen met hulp van het RIAGG. Omdat Willekes gevoelens alleen vanuit haarzelf worden beschreven in de ik-vorm moet de lezer zelf concluderen wat de oorzaak van haar problemen zou kunnen zijn (puberteit, het conflict tussen haar ouders of de dubbelzinnige, vaak harteloze bejegening van haar moeder?). Hierom en vanwege het feit dat de auteur geen afstand neemt van het onderwerp en slechts een vage oplossing biedt, lijkt het boek geschikt voor vooral meisjes vanaf ca. 14 jaar, die zich in Willekes zoektocht naar zichzelf zullen kunnen inleven. De taal komt wat ouwelijk over voor een meid van dertien. Aantrekkelijke omslagtekening in kleur die Willekes verscheurdheid goed uitbeeldt.

(Biblion recensie, M. Schepers.)

NBD|Biblion recensie Macho’s en mietjes:

Stefan zit op voetbal, niet omdat hij het nu zo leuk vindt, maar omdat zijn vader het wil. Stefan heeft een hekel aan voetbal en het daarbijhorende stoere gedrag. Hij houdt niet van auto's, van voetbal kijken en bier drinken. Zijn beste vriend Danilo zorgt ervoor dat het voetballen nog enigszins uit te houden is. Als Stefan beseft dat zijn gevoelens voor Danilo verder gaan dan een gewone vriendschap, wordt de situatie nog moeilijker, zeker als een jongerenbende achter zijn geheim komt en hem verplicht mee te doen aan hun criminele activiteiten. Stefan probeert er alles aan te doen om te voorkomen dat zijn vader er achter komt. Gelukkig heeft het verhaal een goede afloop, maar daarvoor moet Stefan eerst nog wel na een zwaar auto-ongeluk in het ziekenhuis belanden. Een toegankelijk, enigszins triviaal, maar daardoor zeker niet minder boeiend, verhaal over homoseksualiteit en vriendschap. Voor jongeren vanaf ca. 12 jaar.

(Biblion recensie, Rineke van Teeseling)

NBD|Biblion recensie Zwarte lieveling:

Vanwege mishandeling door haar stiefvader is Saskia (14) in een tehuis geplaatst. Ze beschrijft hoe het zwarte in haarzelf (de beelden van de mishandeling) plaats moet maken voor vertrouwen in haarzelf en andere mensen. Het eerste deel van het boek wordt bepaald door beelden van mishandelingen, cursief weergegeven. De stijl is kort en bondig en brengt de emotionele lading goed over. Later wordt de stijl wat vloeiender; de afstand van Saskia tot haar herinneringen wordt ook groter. Ze krijgt een vriendje en vindt een leuk vak om te leren. Invoelbare beschrijving van de wreedheden; wensvervullend (geïdealiseerd) tweede gedeelte van het boek. Het taalgebruik van de stiefvader en de bewoonsters van het tehuis is behoorlijk gekruid (vuil pokkekreng; stomme trut) maar daarmee wel uit het leven gegrepen. Door de schrijfstijl van het eerste gedeelte geen makkelijk toegankelijk boek, maar voor de doorzetters de moeite waard. Op de omslag een meisje dat in zichzelf gekeerd op de grond zit. Vanaf ca. 13 jaar.

(Biblion recensie, Ineke van Oort.)

Uit: Fictiequest

Toegevoegd door Marloes op 24-9-2010 09:41

Een bed van rozen - Susanne Koster

De eeneiige pubertweeling Anne en Lisa dragen altijd dezelfde kleding en voelen wat de ander voelt. Sinds hun moeders dood, wat gebeurde toen zij jong waren, kunnen ze niet zonder elkaar. Anne en Lisa ontvangen ieder een brief in een crèmekleurige envelop van een anonieme afzender. Uit de brief blijkt, dat hij de meiden nogal goed bekijkt en zegt op hen te passen. In Lisa’s brief staat ook, dat hij haar de liefste vindt. Ze vinden de brieven luguber en lichten hun vader in, die de school inschakelt. Hun vader, die inmiddels een nieuwe vriendin heeft, Krista, is in alle staten.

Dit verhaal is zo spannend, dat je het waarschijnlijk in één dag uitleest! De intieme sfeer tussen de twee zussen is zorgvuldig opgebouwd, en omdat je alles vanuit het perspectief van Lisa bekijkt, weet je niet precies wat er in Anne omgaat. De spanning wordt zorgvuldig opgebouwd; steeds meer kleine details worden gaandeweg prijsgegeven. Dit maakt het verhaal verrassend, diepzinnig en zelfs soms heel griezelig. Een heel origineel boek, dus snel naar de bibliotheek!

^